Stor guide till vilken mat du INTE ska äta när du är gravid

Författare
Malin

När du är gravid behöver din kropp extra vitaminer, mineraler, och näring. Men det finns också en del saker som du bör undvika och det är bra att läsa på om de här livsmedlen så att du vet vad som gäller.

Är du osäker kan det också vara bra att alltid ha med en lista på sådant som du inte får äta. Det kan underlätta betydligt för dig om du är en person som äter ute ofta; till exempel i form av lunch på jobbet.

Precis som i livet i övrigt mår du bra av att äta hälsosam mat under graviditet. Det är bra att äta varierat och allsidigt och sådant som fullkornsprodukter, rotfrukter, fisk, gröna bladgrönsaker, mejeriprodukter, nötter, och frön är utmärkta livsmedel att ha som grund i kosten.

Det finns ofta behov av ett kosttillskott av folsyra och järn under graviditeten. Det är många som misstar sig på att man ska äta väldigt mycket mer när man är gravid.

Stor guide till vilken mat du INTE ska ata nar du ar gravid

Man behöver inte äta för två utan du kan äta ungefär som vanligt med skillnaden att du tänker på att du äter bra och näringsriktig mat.

Hur mycket mat du behöver äta beror också på hur mycket du vägde innan du blev gravid och det beror också på hur din viktökning ser ut under själva graviditeten.

Under graviditeten går du på regelbundna kontroller hos en barnmorska och där kan du få stöd och goda råd om hur du ska hantera maten när du är gravid.

Barnmorskan på BVC kan också vägleda och guida dig i vilken mat du inte ska äta under graviditeten. Det finns också broschyrer som du får med dig hem efter första besöket vid inskrivningen.

Varför vissa livsmedel ska undvikas under graviditeten har varierande anledningar. I vissa fall beror det på miljögifter som till exempel vid intag av fisk och i andra fall beror det på att olika livsmedel innehåller ämnen som kan vara giftiga för fostret.

Mat att undvika eller vara uppmärksam på när du är gravid

Det du ska vara försiktig med är fisk från Östersjön och insjöar. Livsmedelsverket har mer information om fiskarna det gäller och hur mycket man kan äta av den och vi går även på det mer i detalj längre ner i artikeln.

Matprodukter som kan innehålla olika bakterier och parasiter bör undvikas. Det är är först och främst opastöriserade mjölkprodukter, kallrökta och råa köttprodukter, rå fisk i olika former som sushi eller gravad och rökt lax.

Fisk och andra produkter att hålla koll på

Varför man ska undvika Östersjön och insjöfisk under graviditeten är för att dessa innehåller höga halter av dioxin och PCB. Det här gäller bland annat vildfångad lax och öring från Östersjön, Bottenviken, samt Vänern och Vättern. Även lax fångad i älvar i vårt land omfattas av det här.

Sill, som är samma sak som strömming, ska även den undvikas. Sill på burk som man köper i butik är vanligtvis från norra Ishavet eller västkusten och där innehåller sillen lägre halter av de här miljögifterna.

Stor guide till vilken mat du INTE ska ata nar du ar gravid

Sik från Vänern och Vättern samt vildfångad öring från Vänern ska undvikas. Råden gäller gravida likväl som ammande, men även kvinnor som vill bli gravida.

Odlad lax

Odlad Östersjölax innehåller relativt låga halter miljögifter, så det kan man kan äta åtminstone någon gång under graviditeten. Äter du ofta ute och äter kan du alltid fråga i köket var fisken kommer ifrån. Undvik alltid färdig, vakuumförpackad gravad eller kallrökt lax. Att äta nygravad lax som är atlantfiskad eller odlad är dock okej.

Dioxin och PCB

Dioxin och PCB är extremt hälsovådliga miljögifter. I studier som gjorts på djur har man sett att gifterna kan påverka immunförsvarets funktion, hormonbalansen, fortplantningssystemet, centrala nervsystemet, och miljögifterna kan även orsaka cancer.

På studier gjorda på människor har det visat sig att högt intag av PCB och dioxiner kan påverka kvaliteten på spermierna hos pojkar när de är i vuxen ålder.

Det finns också studier som visar att de här gifterna har påverkan på barnets kognitiva och motoriska utveckling, födelsevikten, och hormonnivåerna. Det har även effekter på tandemaljen, om barnet som foster utsatts för miljögifterna.

Fisk i övrigt är väldigt nyttigt så väljer du fisk som inte kommer från Östersjön eller våra insjöar och älvar så är det bra att äta fisk.

Anvisningarna om hur ofta du kan göra det varierar och det bästa är att rådgöra med din barnmorska om vilka direktiv som gäller just nu, samt att läsa på Livsmedelsverkets hemsida.

Kvicksilver

Utöver fiskar som innehåller PCB och dioxin finns det också fisk som innehåller höga halter av kvicksilver. Dessa är gädda, abborre, gös, lake, och stora rovfiskar såsom haj, rocka, tonfisk, och stor hälleflundra.

Köttprodukter att undvika

Vissa köttprodukter kan innehålla bakterier och parasiter som kan vara skadliga för fostret och därför bör man undvika vissa former av kött. Det gäller framförallt listeriabakterier och toxoplasmaparasiten, som är de två som kan vara mest skadliga för fostret.

Stor guide till vilken mat du INTE ska ata nar du ar gravid

Kallrökt och lufttorkat kött som till exempel salami och parmaskinka kan även innehålla de här bakterierna och undvikas. Färdigförpackad skinka med ett bra utgångsdatum är i allmänhet okej om det för tillfället inte finns några andra direktiv från din barnmorska.

Opastöriserade ostar som camembert, brie, och gorgonzola kan alla innehålla farliga bakterier och bör helt undvikas. Vanliga hårdostar som grevé prästost, emmentaler, samt mjukostar på tub är det inga problem att äta.

Bäst före datum

När du är gravid ska du vara extra uppmärksam på produkternas bäst före datum och det gäller särskilt på köttpålägg som till exempel skinka. Ju längre de legat förpackade, desto större är risken att produkten innehåller bakterier som inte är bra för fostret.

Bakterier dör vid upphettning

Om du ändå skulle vilja äta kallrökt eller torkat kött kan du frysa ner det i 3 dygn i minst -18 grader för då dör toxoplasmaparasiten. Detsamma gäller också när du hettar upp maten till över 70 grader.

Listeriabakterien dör även den vid upphettning på minst 70 grader, men det är inte säkert att den dör vid nedfrysning om bakterieransamlingen blivit för stor. Detta är ytterligare en anledning till att alltid äta färsk förpackad mat och dessutom hetta upp den.

Alkohol och koffein

De flesta vet nog att alkohol och koffein går över till fostret från mamman. Ingen vet exakt hur stor skada ett foster tar av alkohol, därför rekommenderas alla gravida kvinnor att avstå från alkohol helt och hållet. Det bästa är om man även kan avstå från rökningen naturligtvis, men man bör definitivt i alla fall minska ner på det.

Koffein

Enligt Livsmedelsverket bör man inte få i sig mer än 300 mg koffein om dagen vid graviditet och vid högre doser kan detta påverka fostret. Den här mängden motsvarar ungefär 5 deciliter kaffe per dag eller 12 deciliter te. Tänk på att det även finns koffein i många cola- och energidrycker.

Stor guide till vilken mat du INTE ska ata nar du ar gravid

Räkna därför in dessa i det totala koffeinintaget om du dricker av dem. Energidrycker innehåller även andra ämnen som inte är bra för fostret under graviditeten och du bör undvika sådana helt och hållet.

Att hålla koll på vad du kan äta under graviditeten

När man sätter sig ner för att läsa på om vad man får och inte får äta under graviditeten kan det lätt börja kännas övermäktigt och man vet knappt var man ska börja.

Det är dock inte så komplicerat som man först kan tro och och undviker du Östersjöfisk samt kallrökt kött och är väldigt noggrann med utgångsdatum på produkter har du kommit en lång bit på vägen.

Det allra bästa är om du kan sätta ihop en lista på sakerna du inte får äta och ha listan med dig hela tiden i din telefon eller på ett papper. Då har du kommit en bra bit på vägen och kan känna dig trygg med att fostret inte får i sig några miljögifter eller parasiter.

En av de absolut viktigaste sakerna att undvika är också som nämndes, alkohol. Äter du en näringsrik kost och så lite halvfabrikat och socker som du klarar av samt tillskott på järn och folsyra har du en bra grund för att du och din bebis i magen ska ha det så bra som möjligt och få i er allt ni behöver.

Det kan också vara värt att tänka på att förlossningen kan gå lättare och smidigare om du tänker på att äta ordentligt och röra på dig i lagom takt under graviditeten eftersom det helt enkelt underlättar att vara i bra form.

Författare
Malin
Det var jag som grundade Barnlandet 2016 men nu, 2021, har Evolving Media tagit över sidan och jag är inte längre involverad.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte dagens deals